INFO OM PROJEKTET
PROJEKTEJER
Kulturprinsen
KONTAKT
Projektleder Maria Bach Boserup
Tlf. 27 60 14 15
bos@kulturprinsen.dk
HJEMMESIDE
www.artequal.eu
PROJEKTPERIODE
2017 – 2019
SAMARBEJDSPARTNERE
Viborg Kommune
Skive Kommune
Kulturskolan Örnsköldsvik (SE)
Bergen Kulturskole (NO)
Myndlistaskolinn i Reykjavik (IS)
Tris Krasas i Riga (LV)
Elderberry AB i Stockholm (SE)
INSPIRATIONSMATERIALE
Download procesguide på dansk her
Find procesguide på andre sprog her
PROJEKTET ER STØTTET AF
Kulturkontakt Nord
EU’s Erasmus+ program for strategiske partnerskaber

Hvordan kan kunst og kultur i de yngste børns hverdag bane vejen for et fordomsfrit og inkluderende læringsmiljø? Et Erasmus+ / Strategisk partnerskabsprojekt på tværs af norden.

Kulturprinsen har i dette toårige strategiske partnerskabsprojekt arbejdet med seks partnere fra Sverige, Norge, Island, Letland og Danmark. Projektet bygger videre på resultaterne fra projektet Europæiske Kulturbørn, med fokus på sammenspillet mellem kunst- og kulturfaget og det børnepædagogiske felt.

Art EQUAL stiller skarpt på det potentiale, der ligger i samarbejdet mellem kunstnere og pædagogisk personale, og hvordan æstetiske processer kan understøtte det pædagogiske arbejde med trivsel, inklusion og fællesskab i børnenes hverdag.

At betragte kunst og kultur som et led i inklusionsarbejde er specielt relevant i dag, fordi der er et stort behov for at skabe fordomsfrie læringsmiljøer, hvor børn med vidt forskellige baggrunde kan mødes, blive en del af et fællesskab og udfolde egne kompetencer.

Aktionslæring
I både Art EQUAL og Europæiske Kulturbørn har aktionslæring været en gennemgående metode, der sikrer det ligeværdige samarbejde samt inddragelse af hinandens erfaringer og oplevelser sammen med børnene. Gennemgående for alle forløb har været refleksioner efter aktiviteterne over, hvordan der er arbejdet med den udfordring, der har været fælles fokus på, hvad der skal justeres eller gøres anderledes, og hvilke aktiviteter der skal i spil næste gang, for at komme nærmere en løsning af den beskrevne udfordring.

Inkluderende læringsmiljøer
Art EQUAL er der et særligt fokus på, hvordan samarbejdet mellem professionelle kunstnere og pædagogisk personale i dagtilbud og indskoling kan bidrage til arbejdet med inkluderende læringsmiljøer. Erfaringerne fra de praktiske forløb viser, at kunstneriske og kulturelle aktiviteter har en positiv indflydelse på børn i særlig udsatte positioner, blandt andet gennem deres oplevelse af at være deltager på nye måder.

Nyt inspirations-materiale til dagtilbud og indskoling
Disse erfaringer blev der forsket videre på i 2019 og danner grundlag for en ny online platform med inspirations-materiale og refleksionsværktøjer til dagtilbud og skoler, der ønsker at samarbejde med professionelle kunstnere. Platformen indeholder også en implementeringsstrategi med forslag til, hvad man på lokalt plan kan gøre for at sikre alle børns møde med kunst og kultur i hverdagen.

Art EQUAL kulminerede i juni 2019 i en afsluttende international konference i Riga (Letland).