Om Institut for Børnekultur

Kunst og kultur har en afgørende betydning for børns liv, udvikling og dannelse.
Institut for Børnekulturs opgave er at skabe de optimale rammer for, at børn kan udfolde sig, dyrke sin nysgerrighed og indgå i fællesskaber. Det gør vi ved at skabe faglig synergi i krydsfeltet, hvor professionel kunst og kultur møder pædagogik i dagtilbud, skole, SFO og klub.

Vi udvikler og værner om kvaliteten af den børnekulturelle praksis ved at forene praksisnære erfaringer med forskning og uddannelse, og vi arbejder med afsæt i samfundsaktuelle dagsordner og lokale kontekster. Vi sikrer, at samarbejdet på tværs af professioner og faglige niveauer bliver til vedvarende indsatser, der fremmer og styrker børnekulturen i Danmark – til gavn for alle børn.

Som nationalt center for børnekultur arbejder Institut for Børnekultur for at fremme og styrke den betydning, kunst og kultur spiller i børnenes liv og udvikling.

Med afsæt i samspillet mellem kunst, kultur og pædagogik er vores vigtigste samarbejdspartnere de professioner, der kan være med til at bringe kunst og kultur ind i børnenes hverdag i dagtilbud, skole, SFO og klub. Det gælder såvel pædagoger og lærere som professionelle kunstnere og kulturformidlere.

Få et overblik over Institut for Børnekulturs netværk her. 

Hvordan arbejder Institut for Børnekultur?

ÆSTETIK

Kunst, kultur og æstetiske processer er grundlæggende for Institut for Børnekulturs arbejde, og vi har altid det sansende og eksperimenterende for øje.

Det æstetiske rum åbner for kreativitet, inddragelse og nysgerrighed og giver plads til samarbejdspartnere, aktører og børn, så de oplever sig selv som en del af processen og produktet.

Æstetiske processer bidrager til børns dannelse og åbner døre til at forstå sig selv og verden omkring.

RELEVANS

Det er afgørende for Institut for Børnekultur, at vores arbejde og de tværfaglige forbindelser, vi skaber, har en relevans. Med det mener vi, at det skal give mening og skabe værdi hos aktørerne.

Med samtidsbevidsthed og øje for omverden, udvikler vi betydningsfulde projekter og samarbejder, der rækker ind i fremtiden.

Vi gør altid vores bedste for at tilpasse vores arbejde til den lokale kontekst uden at gå på kompromis med kvalitet eller faglighed.

FAGLIGHED

Vi funderer vores arbejde på en faglig ballast oparbejdet gennem mere end 20 års erfaring som udviklingscenter for børnekultur.

For os har fagligheden rod i integritet, autenticitet og professionalisme i kunstnerisk og pædagogisk praksis.

Vi arbejder med ligeværdighed og respekt i krydsfeltet, hvor fagligheder mødes og samarbejder – både i dialogen og udførelsen af arbejdet.

BÆREDYGTIGHED

Institut for Børnekultur arbejder med bæredygtighed på tre niveauer: Hos individet, i det enkelte projekt og i forhold til omverdenen.
Vores projekter skal skabe forandring på alle tre niveauer og gribe ind i fremtiden.

Vi arbejder med udgangspunkt i FN’s børnekonvention og de 17 verdensmål for bæredygtig udvikling, og vi er især optagede af den sociale bæredygtighed, der handler om de menneskelige forhold, der er afgørende for et bæredygtigt samfund.

Hvad kan Institut for Børnekultur gøre for dig?

 

Den børnekulturelle praksis definerer vi som det dannelsesrum, hvor børn oplever, deltager i og skaber kunst og kultur.

Vi udvikler involverende og intervenerende praksis med fokus på forandring på alle niveauer. Det gør vi ved at skabe forbindelse og udveksling mellem forskellige faglige tilgange. Derfor bistår Institut for Børnekultur, gennem partnerskaber, med udarbejdelse af kulturanalyser og sparring om det strategiske afsæt for den lokale børnekultur. Det skaber bevidsthed om børnekulturens værdi og potentiale i den lokale kontekst.

Vi understøtter, udvikler og kvalificerer børnekulturelle indsatser ved at stille modeller, metoder og viden til rådighed om bl.a. fundraising, evalueringspraksis og udvikling af lokal implementeringsstrategi – fra projekt til del af driften.

Det er særdeles vigtigt for os, at de tværfaglige samarbejder, vi er med til at skabe, bliver til vedvarende indsatser til gavn for alle børn.

Vi samarbejder systematisk på alle niveauer omkring udvikling, videndeling og forankring af blivende og værdiskabende børnekulturelle indsatser – lokalt, nationalt og internationalt. Derfor skaber Institut for Børnekultur synergi og tværsektoriel forankring gennem samarbejde i vedvarende strukturer, strategier og handleplaner. En del af Institut for Børnekulturs arbejde er derfor rettet mod beslutningstagere.

I vores årlige nationale mødeformat Det Børnekulturelle Arbejdsrum, skaber vi national bevågenhed og større forståelse for området. Med spørgsmål og dilemmaer åbner vi for dialog på tværs om handlingsorienterede anbefalinger til politikere og kommuner, der er med til at aktivere børnekulturens fulde potentiale.

Som nationalt center for børnekultur bidrager vi med ny viden som er med til at understøtte kvaliteten af børnekulturel praksis. I samarbejde med forsknings- og videncentre udvikler og kvalificerer vi kontinuerligt vidensgrundlaget for vores arbejde.

På uddannelserne samarbejder vi med fremtidens fagligheder – pædagoger, lærere, kunstnere og kulturformidlere.

Derfor argumenterer Institut for Børnekultur for mere kunst og kultur på lærer- og pædagoguddannelserne og mere pædagogik på kunstuddannelserne, foruden kompetenceudvikling for alle fagligheder – bl.a. gennem EVU og certificeringer.

Vi styrker vores faglige fundament gennem kontinuerlig opsøgning og samling af relevant viden og erfaring fra mindre lokale tiltag og store børnekulturelle indsatser.

I samarbejde med vores netværk af nationale og internationale kompetence- og videnscentre på børnekulturområdet har vi øje for aktuelle tendenser og udfordringer.
Derfor bidrager Institut for Børnekultur til et samlet nationalt overblik over børnekulturelle indsatser.

Vi videndeler om resultater fra forskning, samt erfaringer og tilgængelige evalueringsresultater fra praksis. I vores kommunikation skaber vi plads til debatter og bringer børnekulturen ind i den brede bevidsthed.

Netværk & Samarbejdspartnere

Medarbejdere

Vedtægter & Retningslinjer

Bestyrelse

Institut for Børnekultur er en selvejende institution med en bestyrelse på syv medlemmer. Centret modtager et årligt driftstilskud fra Viborg Kommune og staten.
Desuden bliver Institut for Børnekulturs projekter finansieret med midler fra fonde, puljer og andre tilskudsordninger.