Om Institut for Børnekultur
Kunst og kultur har en afgørende betydning for børns liv, udvikling og dannelse.
Institut for Børnekulturs opgave er at skabe de optimale rammer for, at børn kan udfolde sig, dyrke sin nysgerrighed og indgå i fællesskaber. Det gør vi ved at skabe faglig synergi i krydsfeltet, hvor professionel kunst og kultur møder pædagogik i dagtilbud, skole, SFO og klub.
Vi udvikler og værner om kvaliteten af den børnekulturelle praksis ved at forene praksisnære erfaringer med forskning og uddannelse, og vi arbejder med afsæt i samfundsaktuelle dagsordner og lokale kontekster. Vi sikrer, at samarbejdet på tværs af professioner og faglige niveauer bliver til vedvarende indsatser, der fremmer og styrker børnekulturen i Danmark – til gavn for alle børn.
Som nationalt center for børnekultur arbejder Institut for Børnekultur for at fremme og styrke den betydning, kunst og kultur spiller i børnenes liv og udvikling.
Med afsæt i samspillet mellem kunst, kultur og pædagogik er vores vigtigste samarbejdspartnere de professioner, der kan være med til at bringe kunst og kultur ind i børnenes hverdag i dagtilbud, skole, SFO og klub. Det gælder såvel pædagoger og lærere som professionelle kunstnere og kulturformidlere.
Hvordan arbejder Institut for Børnekultur?
ÆSTETIK
Kunst, kultur og æstetiske processer er grundlæggende for Institut for Børnekulturs arbejde, og vi har altid det sansende og eksperimenterende for øje.
Det æstetiske rum åbner for kreativitet, inddragelse og nysgerrighed og giver plads til samarbejdspartnere, aktører og børn, så de oplever sig selv som en del af processen og produktet.
Æstetiske processer bidrager til børns dannelse og åbner døre til at forstå sig selv og verden omkring.
RELEVANS
Det er afgørende for Institut for Børnekultur, at vores arbejde og de tværfaglige forbindelser, vi skaber, har en relevans. Med det mener vi, at det skal give mening og skabe værdi hos aktørerne.
Med samtidsbevidsthed og øje for omverden, udvikler vi betydningsfulde projekter og samarbejder, der rækker ind i fremtiden.
Vi gør altid vores bedste for at tilpasse vores arbejde til den lokale kontekst uden at gå på kompromis med kvalitet eller faglighed.
FAGLIGHED
Vi funderer vores arbejde på en faglig ballast oparbejdet gennem mere end 20 års erfaring som udviklingscenter for børnekultur.
For os har fagligheden rod i integritet, autenticitet og professionalisme i kunstnerisk og pædagogisk praksis.
Vi arbejder med ligeværdighed og respekt i krydsfeltet, hvor fagligheder mødes og samarbejder – både i dialogen og udførelsen af arbejdet.
BÆREDYGTIGHED
Institut for Børnekultur arbejder med bæredygtighed på tre niveauer: Hos individet, i det enkelte projekt og i forhold til omverdenen.
Vores projekter skal skabe forandring på alle tre niveauer og gribe ind i fremtiden.
Vi arbejder med udgangspunkt i FN’s børnekonvention og de 17 verdensmål for bæredygtig udvikling, og vi er især optagede af den sociale bæredygtighed, der handler om de menneskelige forhold, der er afgørende for et bæredygtigt samfund.
Hvad kan Institut for Børnekultur gøre for dig?
Institut for Børnekultur er en selvejende institution med en bestyrelse på syv medlemmer. Centret modtager et årligt driftstilskud fra Viborg Kommune og staten.
Desuden bliver Institut for Børnekulturs projekter finansieret med midler fra fonde, puljer og andre tilskudsordninger.