Kunstens potentiale for det fritidspædagogiske rum

MANDAG D. 18. NOVEMBER 2024 
VIA University College – Campus Viborg, Prinsens Alle 2

Fritidspædagogik har en afgørende betydning for børns trivsel i skolefritiden. Hvordan kan kunst og kultur bidrage?

Vær med til at undersøge, hvordan tværfaglige samarbejder mellem pædagoger, kunstnere,
arkitekter og scenografer kan skabe rum for nye fællesskaber og udfoldelsesmuligheder.

Få den nyeste viden om æstetiske tilgange til det pædagogiske felt og inspirerende fortællinger fra praksis. Deltag i workshops, debatter og sparring på tværs af fagligheder.

PROGRAM

09.00-10.00 Check-in – morgenkaffe med brød

10.00-10.15 Velkomst og fællessang

10.15-10.45 Betydningsfulde situationer med børns trivsel – evalueringsperspektiver fra Frimod-projektet v. Henriette Blomgren

10.45-11.15 Børn kan faktisk skabe værker v. Steen Haugesen, Kunstnerisk ansvarlig, Limfjordsteatret

Hvordan skaber vi kunst sammen med børn, og hvordan rammesætter vi et miljø, der sætter processen fri? Med udgangspunkt i Limfjordsteatrets huskunstnerprojekt, Fantasirum, får vi et indblik i, hvordan børn inddrages i en teaterproduktion fra de første workshops til den færdige installation/forestilling.

11.15-11.30 Pause

11.30-12.00 Om at ’gå til arkitektur’ v. Malene Abildgaard, Udviklings- og formidlingsdirektør, Utzon Center

En praksisfortælling om arkitekturformidlingens potentiale i det fritidspædagogiske rum. Hør Utzon Center fortælle om, hvordan det at ’gå til arkitektur’ giver børn og unge mulighed for at lære med hoved og hænder, blive klogere på fremtidens byggematerialer og blive en del af nye fællesskaber.

12.00-12.30 Kunstværker åbner op til leg, læring og livskraft v. Peter Juul, Kunsten, Museum of Modern Art Aalborg

Kunstmuseet Kunsten i Aalborg har de seneste 8 år arbejdet ihærdigt med hjerte, hænder og hoved for at sikre børn (og deres voksne) de bedste sansebårne, analoge, inddragende og legende møder med kunst og kreativitet. Formidlingsafdelingen går under navnet ’Kreativitarium’ og opererer med både kunstværker, kunstnere og formidlere både midt i udstillinger, i kreative værksteder, i museets park og To Go i byen og hele regionen.

Hør om, hvordan museets skaber succes med at give både familier, børnehaver, skoler og voksne en let adgang til nærværende oplevelser med kunst og kreativitet. Hør også om den dialogiske samtalemetode Visual Thinking Strategies, museets eksperimenterende kreative værkstedsaktiviteter og de scenografiske greb.

12.30-13.30 Frokost

13.30-14.15 Det kreative mulighedsrum – runde 1

Udviklingsprojektet FRIMOD (2024) har rettet sig mod folkeskolens skolefritidstilbud og sat børns trivsel og fællesskaber i centrum. Projektet har vist potentialet i at inddrage praksiserfaringer, formidlingsgreb og læringstilgange fra en række æstetiske fag, herunder scenografi, arkitektur, design, musik, litteratur og scenekunst. Duoer med eksterne fagligheder har i et tæt samarbejde med fritidspædagoger skabt involverende og kreative skolefritidsmiljøer, hvor børnene har deltaget på nye måder og været medskabere af deres sociale og kulturelle virkelighed.

I eftermiddagens 2 workshoprunder møder vi projektets duoer, der præsenterer og afprøver erfaringer og metoder sammen med os. Vi undersøger og går i dialog om, hvad der kan fremme og styrke et trygt, kreativt og fællesskabende mulighedsrum.

14.15-14.45 Kaffe og kage

14.45-15.30 Det kreative mulighedsrum – runde 2

15.30-15.35 Hvad siger børnene selv? Perspektiver fra FRIMOD

15.35-16.00 Afrunding og tak for i dag

I løbet af hele dagen findes desuden: HULESKABERIET
Hvem husker ikke magien i at bygge en hule – sit helt eget rum, hvor alt er muligt? Gå på opdagelse i konferencerummets huler, der er skabt af sidsteårsstuderende på pædagoguddannelsen på VIA. Filosofien bag huleskaberiet er, at vores fysiske rum har en vigtig betydning for vores væren i verden.

TILMELDINGSFRIST D. 1/11
Konferencen er gratis og åben for alle.

Konferencen er afslutningen på projektet, FRIMOD – et samarbejde mellem 6 SFO’er i Region Nord og Midt, BMMK og Institut for Børnekultur. Projektet er støttet af SPAR NORD FONDEN.

Læs mere om projektet her