Kulturprinsens afsluttede danske projekter
Kulturprinsen har i mange år stået i spidsen for udvikling og gennemførelse af kunst- og kulturprojekter for børn og unge. Her kan du se et udvalg af de lokale, regionale og nationale projekter, som Kulturprinsen har været involveret i.
SANGE TIL VERDEN
En sanseliggørelse af FN’s 17 Verdensmål i børnehøjde gennem musik og kreative værksteder.
FNUK I VINDEN
Projektet kombinerer filosofi, naturvidenskab og udøvende kunst for børn i 3-10 års alderen.
SNAPSTING FOR BØRN
Børnekulturfestivalen i juni måned er blevet en fast tradition, der samler børn fra hele Viborg Kommune.
KULTURCREW
Skoleelever står for planlægning og afvikling af musik- og kulturarrangementer på deres skole.
MUSIK TIL BØRN OG UNGE
Formidling af musik til børn og unge i Viborg Kommunes dagtilbud og skoler.
MAD MUSIK
En kreativ kobling af mad, musik og FN’s 17 Verdensmål for bæredygtig udvikling.
CAS – BØRN KUNST OG BÆREDYGTIGHED
Børns sanser for bæredygtig udvikling skærpes igennem kunstneriske og æstetetiske processer.
UNGE, KUNST OG BÆREDYGTIGHED
Nye metoder for bæredygtig dannelse og FN’s 17 verdensmål i udskolingen igennem kunstneriske udtryksformer.
DUCKLINGS
Hvad vil det sige at høre til? At have et hjem? Et projekt for skolebørn i forbindelse med Snapsting 2018.
LUTHER ROSER OG EGE ØNSKER
Et udsmykningsprojekt for børn i alderen 3 – 13 år i formindelse med 500-året for reformationen.
VIBORG VÅGNER
En praktisk og kreativ læringsproces, der tager udgangspunkt i Martin Luthers teser.
KULT
Et landsdækkende samarbejde med UCSJ, UCN og UCL om at styrke daginstitutions-børns møde med kunst og kultur.
KUNSTNERASSISTENTER – BØRN FORMIDLER TIL BØRN
Inddragelse, motivation og nye kunstneriske færdigheder for lærere og elever.
GRUSGRAVPROJEKTET
Brobygning mellem daginstitutioner og skoler igennem kreative processer og det gode møde mellem børn, forældre, pædagoger, lærer og kunstnere.
FLASH – UNGE FORTÆLLER
Unge arbejder med teater, animation og rap om at være ung i en moderne, multikulturel verden.
VANDET
Et samarbejde med 4 kunstmuseer og 2 teatre i Horsens, Randers, Silkeborg og Viborg.
FRA HAV TIL HAV
Børn i hele Region Midtjylland skaber et fælles kunstværk.
RINGE I VANDET
Projektet skaber sammenhæng mellem læringsmålstyret undervisning og kunst- og kulturaktiviteter.
ART-ARK
Et arkitektureksperimentarium for skolebørn i Viborg Kommune.
NÅR MOSTER ELLYS PARAPLY TÆNKER HØJT
Et samarbejde med Mønsted Kalkgruber og skolefritidsordninger i Viborg Kommune.
DEN LEVENDE FORTÆLLINGS RUM
Udvikling af magiske rum baseret på børns egne fortællinger. Et samarbejde med institutioner i Viborg og Aarhus.
MIN DAG i 2031
Fremtiden og de muligheder den rummer, sat i spil og samspil mellem børn, lærere og kunstnere.
TEx
Det Tværfaglige Eksperimentarium ønsker at gøre børn og unge til synlige aktører i kulturinstitutionerne, styrke kvaliteten af de eksisterende kulturtilbud og skabe tværfaglig dialog.
MUSIK MALLE
Et udviklingsprojekt med fokus på musikaktiviteter og fælles musikalsk opkvalificering af personalet i daginstitutioner.
SmåK
Udvikling af en velafprøvet og etableret samarbejdsmodel for ligeværdigt samarbejde mellem pædagoger og kunstnere.
SANS FOR MIN SKOLE
Et æstetisk arkitekturprojekt med aktiv inddragelse af børn i udformningen af deres eget læringsmiljø.
MANGFOLDIGE HVERDAGSFORESTILLINGER
Kunst og kreativitet som metode til at styrke trivsel hos nye børn og forældre – uafhængigt af sociale baggrunde og etnicitet.
TUSINDBEN
Et projekt for dagtilbud i hele Viborg Kommune med fokus på krop, natur og kultur.
COCREATING CULTURE
Aktivering og motivation af kulturelt interesserede unge som medskabende unge-ambassadører omkring kulturinstitutioner i Viborg Kommune.
TRÆDESTEN
Giver børn og unge mulighed for at udfolde deres kreativitet som skabende og udøvende aktører i store kulturprojekter.
HJERTESPEJL
Det tværkulturelle projekt er første sten i den største børnekulturelle satsning i Region Midt frem mod kulturhovedstaden Aarhus 2017.
VANDFALDBALLADER
Vandfaldballader viderefører samarbejdet fra Hjertespejl, nu i kombination med musik- og kulturskoler i tæt samarbejde med lokale idræts- og svømmeklubber.