SmåK er et udviklingsprojekt, der har til formål at:
- – alle børn møder kunst og kultur som en del af deres hverdag
- – at give pædagogisk personale redskaber til at arbejde med og implementere kunst og kulturelle udtryksformer i hverdagen som en måde at lære på, dvs. gennem æstetisk erkendelse og æstetiske læreprocesser
- – at styrke bevidstheden omkring, at æstetiske dimension og kulturelle udtryksformer og værdier kan inddrages i alle pædagogiske læreplanstemaer.
Projektets indhold
Der udvikles kunst- og kulturforløb med i udgangspunkt i læreplanstemaerne på 0-6 års-området, som kan distribueres gennem KLC. Derved sikres en jævn fordeling inden for aldersgrupperne og dagtilbudsområderne.
Der arbejdes med fire forskellige kunstforløb:
- – musik/bevægelse
- – fortælling/drama
- – billedkunst
- – digitale medier
Målet er:
- – en velafprøvet og etableret samarbejdsmodel for ligeværdigt samarbejde mellem pædagoger og kunstnere
- – at det pædagogiske personel har fået redskaber til at implementere erfaringer og til selv at arbejde som procesfaciliatorer i kunstforløb med børnene, gennem aktionslæringsmetoden
- ‘lys i øjnene’hos børn og voksne.